tirsdag den 18. april 2017

Maria Helleberg om ”Kvinderne fra Thy” (Live fra Ordkraft)

Lørdag d. 8. April kl. 12.30 på Skråen, Nordkraft, Aalborg.

Lørdag d. 8. April. Vågner omkring kl. 9.30. Står op. Går i bad. Laver morgenmad. Tager ned i byen og køber pynt til min fars forestående 50 års fødselsdag. Tænk engang… 50 år… Så er man altså ved at være nået dertil, hvor det er ok at gå med sokker i sandalerne, bære bæltetaske og bruge flere timer på kryds og tværs. Det er sgu skræmmende. Heldigvis er det hans krise – ikke min. Tager på Nordkraft kl. 12.15. Stine er ikke med i dag. Jeg kommer ind på Skråen og der er propfyldt med mennesker. Igen er der et klart overtal af ældre kvinder, men der er også enkelte mænd til stede. Som Maria Helleberg siger det så fint ”de er jo også en slags individer - trods alt”.

Hun er en populær dame og det undrer mig egentligt ikke. Hun virker skide sød og sjov, hvilket hun også viser sig at være. Især det sidste skinner igennem i hendes oplæg.


Jeg ender med at tage plads på gulvet, hvor der absolut intet udsyn er til scenen, men det er bedre end ingenting. For at komme op på øverste etage skal man gå slalom op ad trappen, så jeg vælger at droppe det allerede inden jeg har givet det et forsøg. Lyden er i det mindste superhøj, så selv halvdøve mennesker med vat i ørene, hørebøffer og en pude over hovedet kan være med. Dejligt.

Maria Helleberg viser sig at være en skide sjov og farverig dame, herunder både i hendes personlighed og tøjstil. Sikke et friskt pust. Hun er definitionen på forfatterlatter og jeg elsker det. Kirstine Grøngaard, som er bibliotekar på Brønderslev Bibliotek stiller spørgsmål til Maria Hellebergs bog ”Kvinderne fra Thy”. Hun starter med at spørge ind til titlen og Helleberg fortæller, hvordan hun selv var helt sikker på, at de ville eliminere alle mandelige læsere med netop den titel. På den anden side er det modsatte køn jo også utroligt spændende, og når man kommer tættere på, er det anderledes end man troede. Husk nu! Mænd er jo rent faktisk også individer! (eller ... I hvert fald ifølge Helleberg, så det stoler vi på).

I arbejdet med ”Kvinderne fra Thy” beskriver hun, hvordan hun fandt dele af historien, som hun ikke tidligere havde kendt til. Blandt andet har hun fundet en kæmpe familie, som hun ikke kendte. Hvis hun selv skal sige det, er hun jo nærmest i familie med hele den nordlige himmelsfære. Og jeg tror hende. Er alle folk i Nordjylland ikke forbundet på én eller anden måde?

Om den historiske roman siger Helleberg, at når man læser om fortiden, tænker man ”nej, godt at jeg ikke levede dengang”, men jo længere man kommer i læsningen, desto flere paralleller kan man trække, hvilket har lært hende meget om tolerance. Selvom det er det samme land, er det en helt anden kultur. På trods af  de begrænsninger, der eksisterer i samfundet, får langt størstedelen nogle gode liv – både dengang og i dag. Hun beskriver det som, at smutte ud af vores normale spændetrøje. Hvis bogen er skrevet på den rigtige måde, kan hun hurtigt glide ind i den, også selvom den handler om 1200-tallets Japan (hvilket også lyder super spændende).

Omkring tilfældigheder, siger Helleberg, at der er mange tilfældigheder i hverdagen, men at det som regel ikke er noget man oplever i romaner. Det er ikke sådan, at hun sidder og tænker ”jeg kunne lige så godt have skrevet det her, men nu skriver jeg sgu noget andet” – det er sgu sjældent!

Maria Helleberg var skide sjov og virkelig skøn at opleve. Hun gjorde virkelig min dag meget bedre – også selvom at resten af dagen stod på rengøring. Det er der sgu alligevel ikke mange, der formår. Tak. Over and out.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar